Aktualności
Powrót11/12/2018
Reklama na samochodzie a możliwość pełnego odliczenia VAT
Sprawa dotyczyła firmy doradztwa podatkowego. Firma wskazała, że na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej zamierza kupić samochód osobowy, który zostanie oklejony informacjami takimi jak: logo spółki, nazwa użytkowa, zakres świadczonych usług, adres strony internetowej, numer telefonu. Samochód będzie stanowił środek trwały, miejscem postoju będzie wyłącznie parking przed siedzibą spółki. Spółka stała na stanowisku, że takie oklejone reklamą jej działalności auto osobowe daje pełne prawo do odliczenia VAT jako pojazd samochodowy wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Dodatkowo spółka była zdania, że ma taką możliwość bez konieczności spełnienia ustawowych warunków, tj. ustalenia zasad jego używania oraz potwierdzenia tych zasad prowadzoną dla niego ewidencją przebiegu pojazdu.
Z argumentacją spółki nie zgodził się organ podatkowy. Organ potwierdził, że tak oznakowany samochód będzie jedną z form reklamy, jednak zdaniem organu okoliczność ta sama w sobie nie daje gwarancji, że np. pracownik używać go będzie wyłącznie na potrzeby działalności.
Stanowisko organu podatkowego potwierdził również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku. Ostatecznie stanowisko organu podatkowego poparł również NSA. NSA zauważył, że 50 % ograniczenie odliczenia VAT nie dotyczy sytuacji, gdy pojazdy samochodowe są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej. Aby jednak tak się stało, oprócz faktycznego wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika potrzeba określenia sposobu wykorzystywania w zasadach używania oraz dodatkowo potwierdzenia tego prowadzoną przez podatnika ewidencją przebiegu.