Aktualności
Powrót25/09/2018
Stawka podatku uzależniona od urzędnika – zaostrzenie stanowiska skarbówki w sprawie certyfikatów rezydencji
Certyfikat rezydencji, to dokument decydujący o zastosowaniu zwolnienia lub niższej stawki podatku. Są one używane przez firmy, które współpracują z zagranicznymi podmiotami. Stanowią one potwierdzenie siedziby kontrahenta. Posiadanie takiego certyfikatu warunkuje możliwość zastosowania preferencji wynikających z zawartych przez Polskę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Dzięki temu dokumentowi firma wypłacająca wynagrodzenie kontrahentowi może zamiast 20 % podatku u źródła, pobrać niższy podatek albo zastosować zwolnienie.
Zgodnie z obecnym stanowiskiem organów podatkowych konieczne jest posiadanie oryginału certyfikatu rezydencji w celu zapłacenia niższego podatku bądź zastosowania zwolnienia. Elektroniczna wersja certyfikatu może być tylko wtedy, gdy w kraju kontrahenta dopuszczalne są obie formy -papierowa i elektroniczna. W praktyce jednak bywa różnie.
Żaden przepis nie reguluje formy certyfikatu. Zależy to od podejścia urzędników oraz przyjętej przez nich praktyki. Ministerstwo Finansów powinno wydać interpretację ogólną w celu potwierdzenia możliwości stosowania elektronicznych certyfikatów. Firmom trudno jest uzyskać papierowy oryginał, z uwagi na fakt, że często zagraniczni kontrahenci nie rozumieją, skąd taki formalizm.
W interpretacji Dyrektora KIS z dnia 5 września 2018 r. (sygn. 0114-KDIP2–1.4010.258.2018.2.JC) organ podatkowy nie zgodził się, by przedsiębiorca przedstawił dokument pobrany ze strony internetowej kontrahenta w formacie PDF. Sprawa dotyczyła przedsiębiorcy, który kupuje usługi reklamowe od firmy z Irlandii. Zwrócił się on z pytaniem, czy certyfikaty uzyskane ze strony internetowej tej firmy w formacie PDF dają podstawę do zwolnienia z podatku. Dyrektor KIS wskazał, że taka forma to kopia certyfikatu, która nie gwarantuje „integralności oryginału".
Inne stanowisko w podobnej sprawie przedstawił Wojewódzki Sąd Administracyjny (sygn. I SA/Sz 984/17). W wyroku tym WSA orzekł, że przedstawienie certyfikatu w formie papierowej, jako wydruku pliku sformatowanego w postaci PDF czy JPG, nie narusza żadnych przepisów prawa.
Ministerstwo Finansów od 2019 r. chce poprawić sytuację części firm, które korzystają z certyfikatów rezydencji. Zgodnie z projektem nowelizacji PIT, CIT i ordynacji podatkowej od przyszłego roku będzie możliwość posługiwania się w niektórych przypadkach kopiami certyfikatów rezydencji. Będzie to jednak możliwe tylko w przypadku płatności nieprzekraczających 10 tysiecy złotych w skali roku podatkowego na rzecz jednego podmiotu.
W praktyce z uwagi na tak niewielki limit tylko niewiele firm będzie mogło z niego skorzystać. Dodatkowo uproszczeniem tym zostaną objęte tylko niektóre rodzaje transakcji.