Aktualności
Powrót16/07/2018
Danina solidarnościowa- projekt ustawy
Fundusz ten ma być zasilany częściowo ze składki na Fundusz Pracy (w wysokości 0,15 % podstawy wymiaru składki na Fundusz Pracy), a częściowo z „daniny solidarnościowej”, którą zapłacą osoby zarabiające ponad 1 mln zł rocznie (w wysokości 4 % od nadwyżki dochodów ponad 1 mln zł za rok podatkowy, z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodu). Danina ta będzie wpłacana na rachunek urzędu skarbowego, a następnie przekazywana na specjalnie wyodrębniony rachunek Funduszu Solidarnościowego. Szacuje się, że wpływy z tego tytułu mają wynieść 1,15 mld zł rocznie.
Propozycja wsparcia dla osób niepełnosprawnych została przedstawiona przez rząd w maju, podczas trwania protesty osób niepełnosprawnych oraz ich opiekunów w Sejmie. Autorem projektu jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Zaproponowany termin wejścia w życie ustawy to 1 stycznia 2019 r.
Środki pochodzące z wpłacanej daniny solidarnościowej zostaną przeznaczone m.in. na wsparcie zawodowe i społeczne osób niepełnosprawnych, na zadania z zakresu innowacyjnych rozwiązań w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz na zadania związane z promowaniem i umacnianiem systemu wsparcia dla osób niepełnosprawnych.
Oprócz daniny solidarnościowej, pozostałymi źródłami przychodów będą również dotacje z budżetu państwa na realizację programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
Zgodnie z projektem dysponentem funduszu będzie minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego. Będzie on odpowiedzialny za opracowanie na dany rok kalendarzowy roczny plan działania na rzecz wsparcia osób niepełnosprawnych. W planie tym zostanie zawarty zakres zadań lub programów, a także warunki ich realizacji. Realizacja zadań będzie przebiegać w drodze otwartego konkursu ofert bądź w drodze naboru wniosków.
Projekt zawiera propozycję składania wniosków na realizację zadań do wojewody, który będzie sporządzał i przekazywał listę rekomendowanych wniosków właściwemu ministrowi. Warunkiem przyznania środków będzie zawarcie umowy między wojewodą a jednostką samorządu terytorialnego.
Dodatkowo projekt zakłada również wdrożenie zmian w ustawach o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o systemie ubezpieczeń społecznych.
System poboru składki na fundusz, który został przedstawiony w projekcie, ma charakter docelowy i będzie obowiązywać dla składek należnych od 1 stycznia 2020 r. Natomiast w okresie przejściowym (w 2019 r.) ZUS będzie łącznie pobierał składki na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy. Następnie ZUS będzie dzielił wpływy na oba fundusze. W okresie przejściowym założono że łączne składki na fundusze będą wynosić 2,45 %, z której to zostanie wyodrębniona składka na Fundusz Solidarnościowy w wysokości 0,15 %.
Podstawą opodatkowania będą dochody z różnych źródeł: z działalności gospodarczej, z dochodów kapitałowych czy opodatkowane ogólnie według skali. Po raz pierwszy dochody, które są opodatkowane już według różnych stawek PIT staną się przedmiotem opodatkowania wtórnego, w postaci daniny solidarnościowej.
Wśród ekspertów pojawiły się opinie na temat licznych sprzeczności w projekcie. Jedną z nich jest niespójność projektu w zakresie dochodów kapitałowych. Do podstawy opodatkowania ma być wliczany dochód np. ze sprzedaży papierów wartościowych oraz otrzymanych odsetek bankowych, ale nie będzie wliczany dochód z dywidend z posiadanych akcji.
W projekcie przewidziano, że sankcje w przypadku niepłacenia składki mają wynieść 100 % jej wymiary. W projekcie dodano możliwość obciążenia tą sankcją nie tylko pracodawców czy zleceniobiorców, ale także pracujących.