Aktualności

Powrót

17/11/2020

Niezrealizowane dostawy w związku ze sfałszowanym zamówieniem

Takie stanowisko przedstawił dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 3 listopada 2020 r., sygn. 0461-ITPB3-4510.648.2016.16.AD.

W przedmiotowej sprawie z wnioskiem o wydanie interpretacji zwróciła się spółka, która wyprodukowała stojaki stalowe pod sery dla spółdzielni, przy czym okazało się, że zamówienie zostało sfałszowane. Sfabrykował je pracownik firmy.

 

Firma wystawiła na spółdzielnię faktury VAT, jednak nie otrzymała zapłaty, a spółdzielnia nie odebrała zamówienia. Firma po czasie dowiedziała się, że spółdzielnia zamówiła stojaki jednak w zupełnie innej firmie, a pracownik przyznał się do sfałszowania zamówienia.

 

Firma chciała skorygować przychody poprzez anulowanie wystawionych faktur VAT lub poprzez ich korektę. Firma powzięła jednak wątpliwości odnośnie tego, czy ma to zrobić wstecz, czy na bieżąco.

 

Dyrektor KIS uznał, że firma musi skorygować przychody wstecz. Wyjaśnił, że przyczyną korekty nie jest błąd rachunkowy ani oczywista omyłka, tylko błędne rozpoznanie przychodu w sytuacji, w której przychód w ogóle nie powstał.

Podkreślił, że przyczyną korekty jest zdarzenie o charakterze pierwotnym, czyli takie, które zaistniało w momencie nieprawidłowego rozpoznania przychodu należnego.

W związku z powyższym, korekta przychodów powinna mieć miejsce w okresie, w którym powstał korygowany przychód.